<<
GDE SU BILE ZVEZDE KADA SE
RAĐALA ZVEZDA?
MILENA DRAVIĆ
monografija posvećena dobitniku (dobitnici!) Dobričinog prstena
autor (autorka?): Tatjana Nježić
izdavač: Udruženje dramskih umetnika Srbije, 2017.
tiraž: 300 primeraka
Petočlani žiri UDUS-a
za dodelu 32-og Dobrićinog prstena 2017. godine imao je veliku sreću
što niko pre njih nije već dodelio prsten Mileni Dravić. Što je, sa
pravom, mogao učiniti bilo koji žiri u poslednje dve decenije.
Prepoznali su tu priliku i iskoristili je. Jer, ima nagrada koje
glumcima čine čast, ali ima i retkih umetnika koje čine čast svakoj
nagradi, kao što se desilo ovaj put. Povodom Dobričinog prstena UDUS
je objavio ovu raskošnu monografiju u kojoj su odabrane odlične
fotografije, pohvale, priče, sećanja, uspomene, pesme i najviše
ocene Mileninog rada, od mnogih takođe sjajnih umetnika, koji su
imali sreće da rade sa njom, a i od teoretičara i kritičara (pošto
su oni u svakoj čorbi mirođija). „Milena Dravić ... dočaravajući
očarava kaže predsednik UDUS-a V. Brajović. „Milena Dravić je
poseban sjaj u istoriji filma, televizije i pozorišta... Rad sa
Milenom mi je bio izuzetna čast, privilegija i inspiracija... Znali
ste da će svojom energijom, intuicijom i nemerljivim šarmom,
oplemeniti lik, kao da je reč o rekonstrukciji istinite sudbine...“
napisao je komediograf i akademik Dušan Kovačević u izvanrednom
tekstu Najlepša zvezda iznad Zvezdare. Ranko Munitić je 1995.
objavio knjigu Milena Dravić, gluma kao sudbina i saznanje, uz
nagradu Pavle Vuisić, koju je tada primila. Njegova knjiga je ovde
ozbiljno citirana i analizirana. Radoslav Zelenović u tekstu
Pokazala je da se uvek može biti najbolji, bavi se Mileninim
briljantnim filmskim ulogama i opominje da su i njemu i R. Munitiću
izmakle Milenine uloge u komedijama, izvanredne i originalne, kojima
bi valjalo posvetiti posebnu knjigu. (Evo teme za buduće magistre i
doktorante istorije glume!) Još kaže: “Izuzetno mi je žao što je
nikada niko nije angažovao da bude profesor, da to ogromno bogatstvo
znanja prenese. A iskustvo je pokazalo da ume da prenese.“ U članku
pod naslovom Televizijska ličnost za sva vremena Branka Otašević sa
poštovanjem piše o Mileninom vrlo obimnom i raznolikom stvaralaštvu
na televiziji, od zabavnog, dečijeg, školskog pa do dramskog
programa. Zorica Pašić o Pričama iz Nepričave, gde je Milena igrala
barabar sa neponovljivim i nenadmašnim Zoranom Radmilovićem piše sa
ljubavlju i setom. Još uvek se mnogi, kao i ja, obraduju kad se
negde pojave kadrovi iz tog televizijskog dragulja. Nastalog dok smo
verovali da decu treba vedro i zanimljivo učiti, istini o svetu oko
nas, o životu, prirodi i ljudima, gradovima i selima, toleranciji i
ljubavi. I da to treba da rade najbolji umetnici. Dok je bilo
sistema vrednosti... (koji je zamenjen manijakalnim lovom na Lovu)
Milena je
svoju grandioznu karijeru započela na filmu još kao 17 - godišnja
učenica baletske škole 1957. Tek posle sedmog snimljenog filma,
Prekobrojna, izabrala je glumu za svoj životni poziv. U teatru
Atelje 212 je zaigrala 14 godina kasnije 1971. što je sasvim
neuobičajen put, ne samo za naše prilike. Možda zbog toga nije
ranije dobila Dobričin prsten, jer je ova nagrada prvobitno bila
namenjena pozorišnim glumcima?
Ima glumaca
koji počnu rano kao naturščici na filmu, ali se samo retki od njih
pojave kasnije, isto toliko uspešno i na „daskama koje život znače“
( a koje su često, čamove, trule i lako je propasti kroz njih).
Gluma je svugde gluma, ali u pozorištu treba još i poseban zanat,
tehnika, što za memorisanje teksta i predstave, što za partnerske i
međuljudske odnose, za kontinuiran razvoj i rast sukoba i radnje,
kao i za raspoređivanje energije. Treba još i drugačija vrsta
izdržljivosti, nego na filmu. A nužna je i snalažljivost u
nepredvidivim situacijama pred živom publikom. Sve je to Milena
savladala bez problema, a da bismo shvatili koliki je to poduhvat,
možemo se prisetiti nekih drugih glumica, uslovno rečeno sličnih, iz
stranih kinematografija. Svaka kinematografija (osim „obojenih“ što
bi rekli rasisti) treba i ima bar jednu prekrasnu, najljupkiju,
čežnju svih muškaraca, prešarmantu nežnu, ženstvenu plavušu poput
Merilin Monro ili Brižit Bardo. I, ma kakve zvezdane visine da
dosegnu, one skoro nikada ne opstanu duže od svoje mladalačke lepote
i seksipila. Neke zato što, poput Merilinke ne izdrže preveliki
pritisak, pa odu premlade, a neke jer poput Babet odustanu od glume,
ne želeći, ili ne znajući, da se menjaju s godinama, koje jesu
neumoljive. (Kasnije im čak zlobnici poriču talenat i priznaju samo
prohujalu lepotu, što je naravno posledica patrijarhata i zavisti.)
Milena je pak živa i zdrava, sve voljenija i sve cenjenija, što je
bivala zrelija, prošla kroz to minsko polje bez vidljivih posledica.
Ovo je, naravno, rezultat njene izuzetnosti, ali i nekih okolnosti
koje možda valja pomenuti. Čini mi se da je mala jugoslovenska
kinematografija, (koja za naše sadašnje prilike izgleda ogromna, ali
u odnosu na Holivud ipak beše malena) izgleda da je bila neuporedivo
humanija od velike filmske industrije. Kao umetnička manufaktura u
odnosu na serijsku proizvodnju. Pritisak beše manji a mogućnosti,
začudo, veće. U svetskoj filmskoj industriji polovinom XX veka
glumci određenog faha, dakle skoro svi, nisu se nikada mogli izvući
iz datog šablona. Ni Merilinka, ni Brižitka uopšte ne bi dobile da
igraju klasike, tragediju, dramu pa čak ni ljutu karakternu komediju.
U Evropi je bilo humanije i opuštenije, ali Jugoslovenska filmska
produkcija nije se ni bavila profitom, nego samo kreativnim
rezultatom. Koji je postizan sa promenjivom srećom i uspehom, ali sa
čistim ciljem. Istina, nekad bi se bahato ili trapavo umešali
komunistički aparatčici, što je sigurno bilo bolno ali je ipak bilo
manje prljavo nego kada je svime ovlada biznis. I to tuđi biznis,
kao danas kod nas. Koji je jednim potezom, jednom privatizacijom
pobio sve srpske bioskope, zato što su u njima domaći filmovi bili
radije gledani nego američki blokbasteri (reče Kusturica). I u ovoj
monografiji citirani su mnogi kritičari što hvale takozvani Crni
jugoslovenski talas, koji je navodno zbog svog umetničkog kvaliteta
bio omiljen na Zapadu i svetskim (zapadnim) festivalima, dok je
nasuprot tome u Jugoslaviji bio zabranjivan iz političkih razloga.
Kad mi se već pružila prilika, moram reći da mislim kako je na
zapadu bio priznat takođe iz političkih razloga, jer je kritikovao
socijalizam, a ne baš uvek iz umetničkih. Milena Dravić, pomirljivo
i vrlo taktično kaže (str 86.):“ Bila je velika produkcija. Puno se
radilo. Živelo se za umetnost, za prave stvari. Bilo je pritisaka,
ali filmski radnici su ipak imali mogućnost i uspeli su da naprave
filmove, da kažu šta su hteli. Čak i ako je film zabranjen, on
postoji i nekad će biti prikazan. Najbitnije je snimiti film,
uraditi ga bez obzira... (jako me zanima šta je rekla umesto ove tri
tačke, ali eto ne piše!). Naravno, ružno je da se filmovi zabranjuju,
ali kažem, ipak se uspevalo da se filmovi urade, da se kroz njih
govori o tom vremenu u kome smo živeli. Ti filmovi sada postoje i
kao svedočanstvo o vremenu i kao argument za sve naše karijere.“
Najvrednije
su i najlepše upravo ove stranice na kojima Milena Dravić lično
priča o svom životu i radu. Daleko je najzanimljiviji onaj deo
monografije, pod naslovom Gradovi, ljudi, trenuci... u kome Milena
govori direktno o Prstenu, o glumi, o Beogradu malo više, Sarajevu
malo manje i o svom odrastanju, velikoj familiji, sa mamine vršačke
i sa očeve užičke strane... O svom prvom nastupu kao dečije
manekenke u đubretarcu i u trofrtaljkama, te o prvoj naslovnoj
strani Duge o prvom susretu sa Františekom Čapom i svom prvom filmu
Vrata ostaju otvorena. O jegulji koja joj je posle premijere skočila
iz večere u krilo i kako se snašla. O susretu sa divnom rediteljkom
Sojom Jovanović koja joj je ulogu u Diližansi snova ponudila u
Francuskoj ulici, u slučajnom susretu, iznenada...
Mnogi tvrde da
glumci ne treba da imaju jaku ličnost (personaliti), da bi se lakše
transformisali, ali ja mislim suprotno. Sopstvena ličnost stoji iza
svakog lika u koji se glumica ili glumac transformišu. Na 53-oj
strani monografije ima Milenina fotkica kad joj je bilo svega
nekoliko godina. Na kojoj se vidi ista ličnost kao danas. Da nje
nema, da nije tako jasna i upečatljiva, Milena ne bi bila to što
jeste.
Najčešće reči koje
Milena ovde koristi su ISKRENOST i SPONTANOST. Biti iskren i spontan
je najlakše na svetu, ako možeš, a nemoguće je ako nisi spontan i
iskren, tj. teško da se to može naučiti. Isto kao što je lepima lako
da budu lepi a drugima je jako teško. To je talenat, božiji dar, kao
i svaki drugi. Milena je kao miljenica bogova dobila sve te darove.
I umela je da ih odneguje i primeni. Umela je da im dostojanstveno
služi. Negde sam čitala da se može otići u pakao čak i ako ne
napišeš pesme koje su ti bile date.
Milena je napisala (odigrala)
sve što su joj date.
Prelepa je priča o tome
kako su u zadnjem času, na Milenino insistiranje i šarm, uz
pokazivanje čuvenog jugoslovenskog pasoša i pozivanje na poznanstvo
sa Titom, ušli bez karata (kojih nije bilo) u teatar Marinji, u
Parizu, i odgledali Amadeusa, sa Romanom Polanskim... Čudi me njeno
divljenje slavnom kolegi. Koji je slavniji samo zato što pripada
dominantnoj kulturi, mada su i Milena i Dragan Nikolić bolji glumci
od njega. Kao i od Bartona, uostalom. Tvrdim!
Čudesna je i priča o tome
kako su u istom tom (civilizovanom) Parizu opljačkani kad su došli
sa prtljagom za 3 meseca boravka, koji su ostavili u kolima neke
prijateljice dok su čekali hotelsku sobu, pa im je sav prtljag
ukraden. Ona je, kaže, znala da ih je opljačkao neki komšija koji je
šetao kera, ali naravno to nije bilo dovoljno za pretres njegovog
stana. Puno godina kasnije, prijateljica joj javlja da je taj
kerošetač zbilja bio lopov i da mu je policija u stanu pronašla
gomile pokradene robe. Intuicija je inače bila jedan od njenih
velikih aduta. Više puta je Milena pominje, ali nedovoljno da bismo
zbilja shvatili koliko je i ta intuicija dar božiji. I koliko treba
hrabrosti da je čovek sledi.
Tu je i priča kako su je
iždžeparili u Rimu, koju je Ružica Sokić
učinila smešnom svojim šokantnim uzvikom: „Iju, šta je tek meni
moglo da se desi!“
Nadrealna je priča o tome
kako je Dragan kupio na Kalenićevoj pijaci za siću par kilograma
fotografija sa snimanja filma i serije Seobe, koja nikada nije
stigla do publike, a da se još uvek ne zna tačno: Zašto nisu stigle
Seobe? Kako su fotografije završile na pijaci?
Neuporedivo radosnije i
sa mnogo većim zadovoljstvom i interesovanjem sam čitala sve to što
Milena priča, nego hvalospeve nekih kritičara i teoretičara gde
ispada da je Milena slavna maltene njihovom zaslugom, a ne zato što
je jednostavno sjajna. Sigurno je da su kritika i mediji imali
presudan uticaj na njenu, kao i na svaku drugu, karijeru ali ja sam
njene lične priče čitala mnogo radije nego neka mudra mišljenja i
ocene, koja su uglavnom već bile negde objavljene. T. Nježić je
poseban akcenat stavila na osvojene nagrade. Razumljivo jer tako se
ulazi u Istoriju (koja je, doduše, često sumnjiva ali bolju za sad
još nemamo) pa se tako afirmativno pominje i Kanska nagrada za ulogu
Kaće u filmu Poseban tretman. Nagrada koju je u Kanu osvojila samo
ona iz celog “regiona” kako nam se sada zove razbucana država kojom
smo se ponosili... Milena pak kaže da su neke naše novine tada
pisale da je to nebitna i nikakva nagrada, što je nju razljutilo, pa
je bacila dobijenu povelju. Kasnije su joj poslali kopiju, ali bez
potpisa Kirka Daglasa koji je bio predsednik žirija…
Da li je kritika važnija
od umetnika? Imala sam bar 10 raznih monografija o dobitnicima
Dobričinog prstena. Sve su bile pisane po istoj šemi, sa gomilama
tuđih mišljenja i podataka (koje su već zabeležene u medijima sa
mnogo većim tiražom, pa zašto ih ponavljati i u ovih 300 primeraka?!),
a sa jedva jednom četvrtinom originalnog dobitnikovog razmišljanja,
sećanja i svedočenja. Mislim da su te monografije prve stradale u „raščišćavanju
biblioteke“ (poklonila sam ih, nekim mladim glumcima, naravno da ih
nisam bacila!) Poslednja među njima, skrojena po tom starijem modelu
i dizajnu, bila je knjiga o Petru Kralju a i prva među novima, po
luksuznijem modelu i kroju (i tom malom tiražu) bila je takođe o
njemu. Ova monografija je po tom novom modelu i šnitu, koji se od
staroga razlikuje uglavnom po luksuznijoj formi. Suština je ista.
Dve trećine su citati mišljenja kritičara i kolega, faktografski
podaci, a samo jedna trećina je original tj. priča same dobitnice.
Koja je najzanimljivija i trebala bi da zauzima najviše mesta. Ne
znam, a i ne zanima me, ko je i kada napravio taj kroj za
monografiju gde je bitnije šta su rekli mediji nego šta je rekao
umetnik o kome knjiga govori. Možda je to tako jer monografije
obično priređuju novinari ili kritičari a oni misle da su bitni. Ili
dokazuju svoj značaj? Ova čudna zamena teza kulminirala je
devedesetih godina prošlog veka kad su kritičari počeli da
objavljuju kritike sa svojom slikom, umesto sa slikom iz predstave.
Nekako u to vreme zatekla sam ih jednom u UDUS-u kako se dogovaraju
koje će predstave podržati a koga neće... pa od tada malo zazirem.
Kolikogod tvrdila narodna poslovica da izgled vara, to nije tačno.
Stvari su baš onakve kakve izgledaju, pozorišni ljudi i filmadžije
to znaju.
Naravno lepo je što
su najveća imena našeg filma i teatra izrazila svoje divljenje prema
Mileni, neki čak i vrlo poetično. Dejan Mijač kaže da je Milena
Čudesan umetnik, blistav čovek (ali zašto u muškom rodu?) i
oduševljen je njenom neviđenom apsolutnom koncentracijom na rad. „Čudesno
je kod Milene i to što je prirodno i bez ikakvog zazora lepo starila,
lepo se menjala, lepo nosila svoje godine. Prelepo. To može samo
čovek takve veličine. ... Milena je nepogrešivi indikator za
čovečnost. Ljudi koji je ne vole, pokazalo je iskustvo, su oni u
kojima ozbiljno pretežu mane.“ Mađeli je pak iskoristio i ovu
priliku da izjavi nešto o sebi, kao i na dodeli Prstena Mikiju
Manojloviću u JDP. Jagoš Marković lepo kaže da Ostajemo dužni i
Mileni i Draganu za sve ono što su oni poklonili svima nama. I
saradnicima i publici.
Branka Krilović citira
deo davnog (proročkog) intervjua: „Mislim da još jedino umetnici
odolevaju katastrofi koja preti ovoj zemlji. Umetnici najbolje znaju
da sužavanje prostora znači i nestanak, zajedno sa tim prostorom. Ja
lično sam u nekoj fazi iščekivanja. Ako se ova situacija ne reši, tu
života više nema. Ukoliko bi se sve prevazišlo na kulturan i
civilizovan način, onda možda ima nade za sve nas.“ Situacija se
nije rešila ni na civilizovan, a kamoli na kulturan način. Nije
rešena uopšte. Milena je negde pomenula kako su jednom otišli na
gostovanje iz jedne zemlje SRJ a vratili se u - drugu SRCG. Kako li
se oseća velika umetnica kad se sruši nebo na kome je bila boginja?
Bilo bi neumesno reći da
se Milena Dravić rodila u pravom trenutku, pošto je rođena na
početku najvećeg svetskog rata, ali ipak je ispalo da je to najbolji
trenutak za njen srećni dolazak na ovaj nesrećni svet. Koliko je
anđela čuvara bilo potrebno da je u najranijem detinjstvu sačuvaju,
sa svim njenim darovima, od najveće dosadašnje nesreće čovečanstva?
Da se ova monografija
više oslonila na sećanje i priče same Milene Dravić možda smo mogli
saznati, ili barem pretpostaviti, kako je uopšte bilo moguće da se
neko rodi u najstrašnijem istorijskom trenutnku, da sve to preživi,
i da posle još proživi prekrasan, ostvaren, bogat i dostojanstven
život, sa divnom karijerom i životnom velikom ljubavlju i dugovečnim
srećnim brakom, sa isto toliko velikim umetnikom i divnim čovekom.
Gde su bile zvezde koje su to omogućile našoj najvećoj glumačkoj
zvezdi?
p.s. Ovo možda i ne treba da kažem, ali moram. Ako je previše
prgavo, izbaciće urednik. Arundati Roj je napisala dva genijalna
romana za koje može (a i trebalo bi) da dobije Nobelovu nagradu.
Zahar Prilepin napisao je više genijalnih knjiga za koje sigurno
neće dobiti Nobela (mada bi trebalo), ali ni na jednoj od tih knjiga
ne piše „autor“, nego samo ime autora. A ovde imamo monografiju u
kojoj su dve trećine napisali neki drugi (često važniji) ljudi, a
samo jednu čine intervjui koje je Tatjana Nježić napravila sa
Milenom Dravić, gde su dakle Milenine, a ne Tanjine misli, ali na
impresumu piše da je Tatjana „autor“. Zar ne bi bilo logičnije reći
da je ona urednica monografije? Odlična urednica, ali autor znači
nešto drugo. Ili je barem značilo dok su reči još imale značenje i
smisao. Zbilja poštujem rudarski rad hroničara, nekih novinara,
kritičara i analitičara, ali uz sve poštovanje to ipak nije autorski
rad. Kao što kustos nije slikar a dirigent nije kompozitor. Šta će
nam tolike reči, ako ih brkamo?
|