|
|
Jutros mi je
Tomislav Magi, poslao u inbox plakat predstave
ILI-ILI (Do smrti ili do svatova),
koju smo radili sa Bodom Ninkovićem u Buhi. Ne
znam tačno kad, ali bilo je to negde oko
bombardovanja. Tada su praktično svi koji su se
ikako bavili politikom bili negde na vlasti.
Neko u saveznoj državi SRCG, neko u Srbiji ili
CG, neko u Beogradu ili u drugim gradovima, ili
pak po opštinama. Država se rapidno raspadala na
očigled svih nas, a oni su se samo otimali za
vlast ko besni kerovi za masno ćebe i svi su
krivili „one druge“. Jedni su tvrdili da rata na
Kosovu nema uopšte, a drugi pak da košta 1 000
000 maraka (ili evra?) dnevno. Odovud blokada „međunarodne
zajednice“ (to su neki tajni svetski moćnici
koji manipulišu javnim mnenjem i ostalim
oružjima medijskog rata) a odonud „ničim
izazvane sankcije“!!! Odasvud jebe lud zbunjenog,
a mi svi zbunjeni! Vreme idealno za satiru i ni
za šta drugo! Gledamo vesti kao blesavi i
postajemo - sve blesaviji i sve zbunjeniji.
Samim tim i sve jebeniji, da se kulturno izrazim...
inače je to bilo najsurovije silovanje naroda.
Odlučim da se
malo polečim satirom, to pomaže da manje
fijukneš, sednem i napišem tekst „Opozicija, to
sam ja“ sa namerom da ga pošaljem u „Ošišani jež“.
Neki politički program gde ja, kao jedina
opozicija svima koji su na vlasti predlažem
izlazak iz krize. Npr tako što ćemo ukinuti
turizam (koga nije ni bilo) i uvesti AVANTURIZAM.
Jer turisti su plašljivi ziheraši, i siromašni,
a avanturisti su lovarni, samo im ime kaže,
hrabri... njima je što gore, to bolje! Obožavali
bi da spavaju po srpskim bolnicama bez grejanja
i lekova. Mogli bi ilegalno prelaziti Bugarsku
granicu dok ih vodiči čekaju na Mađarskoj, kod
Kelebije. Pa surfovati kroz svakodnevne
demonstracije i lepo da popiju fine batine. Samo
ako su žene, kao ono radnice iz Pamučnog
kombinata... Raspišem se za više meseci zatvora,
ali se tada satiričarima niko nije bavio. Kakav
verbalni delikt, mogao si da kenjaš šta oćeš, a
oni ništa. Ok, malo me zagube u knjizi
državljana pa nit' ga imam da dobijem pasoš,
nit' ga nemam pa da ga zatražim.
Da ne dužim,
pokušam tu skribomaniju da pošaljem u Jež faksom,
al' ono neće da ode. Nismo tada još imali
internet, a faks malo 'oće više neće. Dal' zato
što u Ježu nema papira, ili zato što mi nemamo
plaćene telefonske račune? Mene stis'o neki
pos'o, pa ostavim te papire kraj faksa u
marketingu i navalim na crnu operativu.
U neko doba
dolazi Boda, kaže bio je u marketingu, čekao
Ršuma, pa slučajno pročitao moj tekst kraj faksa,
i evo svratio da me priupita bi li ja njemu
dopisala još malo, pa da napravimo monodramu. To
„malo“ značilo je da treba da dopišem još 4
petine teksta. Šesnaestak strana. Duševna 'rana
za skribomana! Da li sam ostala to isto popodne
ili tek sutradan, uglavnom smislim lika Živorada
Gvozdenovića, zvanog Gvozden, kome je pre par
godina pobegla trudna devojka sa kojom je živeo.
On je dugo tražio pa otkrio da živi na 5-om
spratu jednog od solitera na NBG. Npr. u Šest
kaplara. Uz'o čovek biciklo, suvu hranu i gitaru
pa došao pod njene pendžere da joj peva serenade
do smrti ili do svatova. Tj. da „štrajkuje
pesmom“, ko što neki štrajkuju glađu. Pošto za
štrajk glađu on nema talenta. Zanemario, jadan,
zlu činjenicu da su iznad parkića, gde se on
smestio na neodređeno vreme, pendžeri još
množine ljudi iz najmanje sedam sela. Iza tih
pendžera žive mahom naoružani nemuzikalni
kaplari... koji će ga zbog njegove lirike i
muzike prvo gađati đubretom, a posle i
konkretnim projektilima. Dok se sprema, i između
pesama, Gvozden ćaska sa raznim svetom koji tu
sedi ili prolazi, ili divani sa mačkom koja se
otima sa penzosima za kontejnerski meni... Onda
malo peva, pa ponovo ćaska, čekajući da Zlata
siđe... ali ona ne silazi... Pevaće sve dok
odozgo ne počne baražna vatra, na koju mora da
se odgovori. Kojom „prilikom“ slučajno pogodi
nekoga agresora... i ne moram više da pričam,
shvatili ste o čemu je reč.
Ne sećam se da
li sam inicijalne 4 strane ikada poslala u Jež,
ali mi je neko, puno kasnije, pričao da je
tekstić Opozicija to sam ja, mesecima bio hitić
na intenetu... dok ni mi u Buhi, ni ja kod kuće
nisam imala konekciju.
Monodrame se
obično rade dugo i ekstenzivno (da legnu). Mi
napravismo brzo i intenzivno i ona, normalno, ne
legne. Držala se na Bodinom šarmu i daru za
improvizaciju, gde je umeo da zastrani i 15 (umesto
3) minuta priča o kiselenju kupusa.
Imali smo samo
11 proba. Boda je zakasnio na 10, ja na jednu
ali je mene na prelaženju trga (koji danas
zovemo Ćelavi trg!) srelo bar 5 ljudi i panično
me opomenulo - „Požuri, čeka te Boda!“... pa dok
sam ja svakoga poslala kuda treba, zakasnim još
malkice. Jedared je Boda toliko zakasnio da bih
ga bila izmlatila samo da nije bio za glavu viši
i 50 kg teži od mene, što je veliki presedan!
Imao je tada, mislim oko 130 kg, a hodao je i
skakao i plesao meko kao onaj meca Balu iz
Knjige o džungli.
Kostim smo mu
kupovali u radnji za debeljuce u Brankovoj ulici.
Tamo su nam pokazali farmerke jednog čuvenog
glumca, u čiju je levu nogavicu ušao Boda glatko
a u desnu ja i bila mi je baš komotna. Mnogo ja,
brate, digresiram ovde!
Dakle igrao je,
osim kod kuće, na dva festivala. U Zemunu na
FMIP-u u velikoj sali Madlenijanuma (ili je još
bilo Narodno?) i nije pobedio što mu do danas
nisam oprostila. Vadio se na +38 stepeni i na to
što je pre predstave popio viski umesto votke,
što sam bila izričito zabranila! Mislim viski.
Išli smo i na
Festival glumca u Nikšić. Avionom. U dve kineske
krmače potrpali smo svu rekvizitu. Leš Admirala,
ne sećam se ko mu dade to ime, tj. onoga koga će
Gvozden pogoditi u baražnoj vatri, pa će isti
ostati da se ljulja viseći sa svoje terase (vidi
sliku). Tu je bilo i đubre kojim ga gađaju
nemuzikalni stanari, ko da traži đubre po
Nikšiću, pa roze noša kojom ga pogode u glavu (ali
uvek bi rekviziter promašio, mislim da ga je
Buda podmitio) i naravno poštolj kojim će, na
kraju, Gvozden smaknuti Admirala.
Jedna se krmača
raspala i iz nje su dramatično virile Admiralova
noga u čizmi i ćelava glava, ali to niko nije
primetio, osim jednog deteta koje je sa tatom
čekalo prtljag. Siroto dete cimalo je tatu
uporno, ali se ovaj nije dao omesti u razgovoru.
Aerodromski
policajci su se odmah zakačili za pištolj koji
je sevnuo na skeneru. Te odakle vam, te čiji je,
te jeste vi ludi. Te gde su nam dozvole i papiri,
jesmo li normalni, oćemo li malo u zatvor.
Boda i ja se
raskokodakasmo ko nenormalni, te to je rekvizita,
te ne možemo u zatvor imamo predstavu, te jes ti
čoveče ikad bio u teatru (ovaj kaže: - Nisam lud!).
Slobodan Popović, fini stidljivi čovek, naš
inspicijent i moje dete, napraviše se da ne
poznaju ove dve budale što se svađaju sa
pandurima po aerodromima, a Srđan Cvetković naš
električar stoji malo dalje i smeje se kao
stranac. Ponavljam, pištolj, bez obarača, im je
smetao, ali leš Admirala nisu primetili. Nota
bene! Prođosmo nekako.
Predstava je
igrana, na otvorenom, u dvorištu Doma JNA, koje
samo zid deli od avlije Milicije (ili je već
bila Policija, ne znam). Na tom zidu je sedeo
inspicijent Sloba, i vršio svoju i funkciju
rekvizitera (koji je gađao Gvozdena đubretom). U
nošu je stavio malo vode da igra pišaćku i lepo
je pogodio glumca kao što treba, ali se ovaj
naljutio i vratio mu nošu! Njega je promašio,
ali je preko zidića pogodio pandura, na straži,
te smo otud čuli nepredviđeni zvučni efekat: -
Pucaću, sve vam jebem! - što je predstavu
podiglo na jedan sasvim novi nivo... Već su bili
jako zategnuti odnosi između JNA i CG Policije,
pričalo se da je „Đoko do'šo u Pljevlja sa
tenkovima... i da neće puštit...“
Zato sam ja sve
sa detetom. posle predstave, išla da se
izvinjavam policiji. Ne znam da li bi nas
pustili u hotel da se nije ispostavilo kako je
momak koji je, još kao student u BG, bio
obezbeđenje u Pozorištu Dvorištu! postao u
međuvremenu visoki policijski funcioner! Mislila
sam da je Šef Policije u Nikšiću, ali se on još
više popeo... Kako ga pomenuh, tako nas
otpratiše u hotel, a čoek svrati šjutra na kavu.
Tako smo se iz
Nikšića vratili netaknuti, i normalno, bez
nagrade. |