mobilni projekti u Pozorištu Boško Buha

 

Zaposlila sam se u BB u decembru 1988. legitimno, preko konkursa, kao operativni direktor. U času kad su komunisti ispustili dizgine a niko ih još nije čvrsto zgrabio. Imala sam 14 godina radnog staža u statusu samostalnog umetnika, izvesnu umetničku biografiju i pauzu od skoro 3 godine zbog porodiljskog... Naravno, imala sam i malo dete zbog koga sam se zapošljavala a i razvod, zbog koga nisam mogla da biram posao... Tako sam ušla u »udruženi rad« čija je važna a meni neshvarljiva karakteristika bila to što su »udruženi radnici« trošili više energije, vremena, snalažljivosti i znanja da izbegnu posao nego što im je bilo potrebno da ga obave! Decembar te 1988. provela sam na probnom radu, koji mi je ponuđen kao znak nepoverenja. Taj rad platili su mi preko fiktivnog ugovora asistenta reditelja gde je pisala laž da sam asistirala jednom početniku, koji je u datom času imao iza sebe jedno 3 režije, dok sam ja imala bar 33! Na prostakluk se nisam pobunila jer sam emitovala toleranciju. Što su neki čitali kao aroganciju. Na bazi takve moje tolerancije i njihovog bezobrazluka zasnivala se naša dvodecenijska saradnja. Kako poče tako se i završi, dvadeset godina kasnije kad su mi ukinuli radno mesto, 11 meseci pred penziju, poslavši me na Biro da bi napravili mesto za ex suprugu grad-sek-a za kult... Nije ona kriva, možda i ne zna. Kriva je moja popustljivost ili indolencija? Dizgine su sada držali novi aparatčici koji su se od komunističkih razlikovali po tome što su bili isti! Prostakluk je sproveo mladi aparatčik koji je istom prilikom ukinuo teatarsku krojačnicu i blagajnu! Tako da ukidanje reditelja/pisca zbog dramaturginice (koja je već bila proslavljena scenariom za Hamleta bez reči, što joj je za Belef poručio i platio muž!) i nije ispao najveci apsurd. Novu sistematizaciju radnih mesta nije potpisao legitimni gradonačelnik nego vd. u onih nekoliko postizbornih dana 2009. g. kad se nije znalo ko će ubuduće vladati Beogradom, jer su se vaskrsli Socijalisti mogli utaliti sa Demokratama kao i sa Radikalima. Zbog tako očigledne manipulacije svi su mi predlagali da tužim gradseka i aparatčika, na šta sam ja gadljiva... Mogla sam da ih bijem, ali ne da ih tužim... sudovi bi mi doneli nerviranje a batine zadovoljstvo. To je stvar sistema vradnosti.  Na žalost društveno je prihvatljivije tužakanje nego mlaćenje funkcionera... šteta! Tako da nisam uradila ništa...  Šta se može naučiti iz ove banalne pričice? Čuvajte se privremenih rešenja. Da nisam mislila da je zaposlenje u BB privremeno, sigurno bih se pobunila još kod onog prvog lažnog ugovora... ili bih otišla... Pošto je i život privremen, uvek vam se može desiti da vam prođe na nekom levom mestu... u neko desno vreme, koje je ubrzo počelo, sprečilo svaki izbor i usmerilo sve snage na puko preživljavanje! Tako da je moj najveći uspeh ispalo to što sam praživela sa porodicom. Ali, ako se pod »preživeti« podrazumeva »dočekati starost« je li to uspeh? Razni smorni i glupi poslovi koje sam obavljala u BB za ovih 20 godina niti se mogu pobrojati, niti ih se sećam (operativni direktor je osoba kod koje se ulazi, umesto sa Dobar dan sa Meni treba!), pa brojim ipak samo predstave. Uprkos tome što mi one nisu bile osnovni posao, ipak mi se sada čini da ih je bilo malo. Druga karakteristika udruženog rada je da ti ne daju da radiš. Treća je licemerje. Nagrada za dvadesetogodišnju vernost nosi datum 27.3.2009. a rešenje kojim sam otpuštena kao tehnološki višak je samo tri dana mlađe!

 

 

MA ŠTA MI REČE  je moja prva predstava za BB, ne na našoj sceni nego na »isturenoj« u Zvezdanom gaju, gde smo prodali blok od tridesetak NG repriza... Kućni reditelj radio je veliki i skup projekat za matičnu scenu a meni je kazano da uz svoj svakodnevni 8-satni posao operativnog direktora spremim nešto niskobudžetno sa B podelom i da zaradimo lovu... Sreća pa je među ne-miljenicima bilo sjajnih glumaca kao što je Pedja Bjelac, Marica Vuletić, Goran Radaković itd. Uradila sam dramatizaciju poezije Ljubivoja Ršumovića, upravnika, po čijim je pesmama radjen i glavni projekat na matičnoj sceni. Režiju, scenografiju, izbor kostima, sve osim muzike sam radila sama, pa je ispala diverzija kad se predstava dopala deci. Bila je trn u oku jer je dokazivala da se dobra predstava može uraditi i talentom a ne samo sa gomilom love i hordom skupih saradnika. Skoro svi akteri ove predstave osim Dragoljuba Dende razjureni su ili su pobegli iz PBB a što su ranije otišli, bolje su prošli. Peđa je postao svetski poznat glumac, Goran se uspešno posvetio filmu, Marica je završila i režiju a radi kao profesor scenskog pokreta na fakultetu ... a i meni je krenulo otkad sam zatvorila vrata za sobom... malo kasno... Neke od kasnijih strašnih godina, mislim 1996. morala sam da obnovim ovu predstavu sa potpuno drugom podelom pa je igrana mahom po budžacima Beograda jer deca nisu mogla da dođu u centar zbog permanentnih demonstracija... A pozorište je moralo da plati dugove...

     

DANI DEČIJIH ŽELJA, nastala je na sličan način i iz istih razloga, ponovo bez budžeta i skoro bez  saradnika... dramatizovala sam poeziju nekolicine najboljih srpskih pesnika, skockala neki dekor u fundusu, kao i kostim, režirala... Sreća ne znam da komponujem pa je to uradio Ljuba Ninković, dobila sam i koreografkinju... Nije zadržana na repertoaru kao »Ma šta mi reče« možda što pesme nisu bile iz kuće već od konkurencije...

     

MENJALICA 93 nastala u vreme totalne krize kad nismo ni imali tzv glavnu predstavu nego je ova što sam je ja radila od štapa i kanapa bila jedina koju smo imali za Novu godinu. Mislim da je izbrisana iz istorije pozorišta jer je to bilo vreme koje bismo svi rado zaboravili. Jednog dana ne možemo proći kroz demonstracije, a sutradan ne možemo kroz policijski kordon... Sećam se npr da smo igrali dve ili tri vezane predstave u Pančevu za ukupno oko 1300 dece a da smo sutradan kad su pare legle na račun mogli za njih da kupimo dvoje jaja! Jednog sam ledenog jutra zatekla red pred pozorištem jer je sindikat iskipovao ispred izloga 80 vreća brašna, za svakog zaposlenog po jednu. Neke su vreće pukle pa su penzioneri pomislili da je brašno na prodaju i stali u red da se smrznu organizovano... a ne samostalno kod kuće, bez struje... Vremena behu toliko nadrealna da su jadni ljudi poverovali da se u dečijem pozorištu prodaje brašno. Jedva ih ubedismo da to nije za prodaju.

 

KLOVNOVI su navodno smišljeni kao rimejk istoimene predstave koju je svojevremeno režirao Muci Draškić.  S tim što je smišljeno da ne reižira reditelj nego nastavnik scenskog pokreta. Što se kasnije videlo u predstavi. Meni je naređeno da napišem scenario, premda smo mi imali pod platom dramaturginicu koja je imala otpor prema svemu što se ne može nasuti u čašu. Ja poslušno uradim i nisam se više mešala u tu stvar. Bilo je vizuelno lepo i dosadno... Kostim je bio baš izuzetan, ali se ne sećam koja ga je mlada dama radila.

 

 

DAL BI BILO FINO je zapravo tezga za Bodu Ninkovića i njegovog kuma pesnika Jocu gde sam ja upotrebljena da sve to za 5 dana osmislim i upakujem, ubacivi još Milu Manojlović da debelim dedama popravi prosek godina i kilaže. Sve po naređenju novog upravnika Neše Nenadovića, koji je kao pravi pozorišni čovek voleo brzo i efikasno. Koliko smo radili super smo se udali... pošto su sve troje glumaca šarmantni i duhoviti, a muzika, mislim da beše opet Ninković bila je simpatična i pitka... U to vreme već sam bila urednik za mobilne forme, a ovo je bila najmobilnija forma koja se može zamisliti...

 

 

 

 

IZBOR ZA TREĆI MILENIJUM je bila klasična pozorišna vađevina. Ršum kao upravnik beše u nekom sukobu sa ansamblom koji je odbijao da igra novogodišnju predstavu za platu i varijabilu. Njegov najbolji prijatelj, a naš reditelj izvukao se kao masan rep, ne znam kako, valjda je radio nešto za konkurenciju, pa je meni naređeno da smislim nešto od glumaca koji pristaju da igraju, a pojaviće se i Ršum lično. Svima koji se uključe obećao je 400 maraka, a meni ostavio slobodu da uzmem iz kojih hoću predstava štagod hoću, samo da pije vode. Smislim konkurs za ulazak u treći milenijum, (vodili su ga Neša Nenadović i Marija Milenković kao neki žiri iz budućnosti) gde su svi konkurenti nešto izvodili pa bili pripušteni ili varaćeni sa ulaza u treći milenijum... Smislim klovnovski par od najvećeg i najmanjeg klovna za Bodu i Zocu Mirković, falsifikovanog Ršuma duplo manjeg od originala i napravim zezanje gde se svi super provedemo. Svi dobiše po 400 maraka preko plate, osim mene! Pa ok svi su oni pristali a ja sam poslušala upravnika... 

 

 

SNEŽNA BAJKA Ivane Dimić bila je prva predstava koju sam u Buhi radila samo kao reditelj i za koju sam dobila sve potrebne saradnike od scenografa Žaka Kukića, kostimografkinje Žane Glušice, kompozitorke Nevene Glušice, koreografa Vlade Logunova, ali je ipak bila bar pet puta manje skupa od ostalih naših predstava. Glavne uloge igrali su Marko Marković; Igor Damnjanović, Branislav Platiša i Mila Manojlović...

 

 

PRINCEZIN OSMEH napisala sam inspirisana formom Rašomona Rionosuke Akutagave i sa namerom da upotrebim barem deo prekrasnih kostima i scene koju je pozorište imalo u fundusu od skinute predstave Ždralovo perje koju je radio moj profesor Belović kao svoju poslednju režiju. Imali smo NG i redovnu verziju predstave ali redovna nije nikad puštena na repertoar... Nekome se valjda nije svidela. Deci se sviđala... Činjenica je da nisam ni pitala zašto... Da li zato što je neko pozajmio dekor nekom provansalskom teatru, pa nije vraćen...

   

HOGAR STRAŠNI  čiji je scenario, po mojim instrukcijama pisala romansijerka, hidrašica i nepušačica Mirjana Đurđević prošao je slično. Žana Glušica napravila je sjajne kostime, Žak Kukić funkcionalnu i mobilnu scenografiju, Vlada Logunov odličnu koreografiju na songove Nevene Glušice, naslov je bio privlačan i profitabilan, podela nezavisna od svih ostalih u Buhi, svi sa alternacijama. Cela podela bila je dupla, većina glumaca odabrana na audiciji osim Dende i Platiše koji su igrali Hogara ... I osim Igora Damnjanovića koji je Luta igrao sam. Kad su me glumci kasnije pritisli da pitam zašto nije ostala na repertoaru, rekla mi je tadašnja operativna direktorka da je Upravni odbor rešio da smanji broj naslova radi gustine igranja i kvaliteta predstava. Pa su tada zamalo skinute i matore predstave u kojima se princ odavno zakrmačio... Zamalo, ali ipak one ostadoše! Hogar ode... Nisam više pitala što su mi glumci vrlo zamerili... Kostim je pozajmljen nekim tezgarošima i ne znam je li vraćen. Kad sam Miri, izvinjavajući se što predstava nije ostala na repertoaru rekla: »Možda imaju nešto protiv mene...« odgovorila je »Pa normalno da imaju!« Nisam znala šta i zašto. »To ti je isto kao kad u punom autobusu niko nema kartu a ti uđeš i ladno kupiš sebi jednu.« Možda je to?

 

 

Sve su ovo dakle bile niskobudžetne predstave kojima je bio zadatak da zarade pare ili za dugove ili za druge skupe projekte. One su taj zadatak obavljale i sklanjane su kao neprijatan dokaz da je to izvodivo... pošto u teatru uporno isti ljudi šire iste laži... Istina je da ja imam zazor od skupih projekata verujem da je trošenje tuđih para na svoju eventualnu genijalnost strašan bezobrazluk, pa su me možda i zato našli baš ovi a ne neki drugi projekti.  Činjenica je i to da sam što bi rekla Arundati Roi bila »uvredljivo neambiciozna«. Isto tako stoji da sam ja među retkima koji smatraju da NG predstava ne sme da bude tezga nego ozbiljno urađena predstava jer je to mnogoj deci prvi a nekima i jedini susret sa pozorištem. Zato sam ja verovala da ona mora da bude komercijalna, tj mora da zaradi, ali ne sme da bude tezga. Iz nekog razloga to se ne podržava kao ideja, pošto se sme biti visokobudžetni dvorski umetnik ili pučki tezgaroš. Pa ko sam ja da dokazujem da se može biti i nešto treće... što, naravno, nije lako i ne može svako. Iz takođe neracionalnih razloga sve moje najlepše scenske bajke prvo sam nudila (besplatno tj. za redovnu platu) svom pozorištu i tek pošto su bile odbijane slala sam ih na razne konkurse gde su pobedjivale... Što dokazuje da ni ja nisam postala pop u svom selu jer tako nalaže poslovica. Kriva je poslovica. Ima i nešto što se može nazvati diktaturom estetike kojoj takođe nisam htela da se povinujem. Pa... s obzirom da sam plivala uzvodno, dobro da isplivah ikako...

 

SREĆNI SAT je jedna od tih bajki. Od 2005. stoji u fiokama pozorišta, pa ništa. Kupljena je tek pošto sam ja izkaširana, da mi se kao malo pokaže dobra volja. Ali je zato nepojamno iskasapljena i, što je još gore, glupavo dopisana. Pisala sam je kao i ostale moje bajke po motivima naših narodnih priča a u nameri da pokažem da ne moramo večno da vrtimo nekoliko Grimovih i Andersenovih Crvenkapa i Prasića (protiv kojih nemam ništa, ali u BG se u istom času vrti po pet Pepeljuga i spavaju silne lepotice). Naše bajke često imaju zanimljiviju radnju i likove, samo što su kasno i ponekad konfuzno zabeležene. Pošto mnoge potiču još iz doba matrijarhata posebno su u njima zanimljivi ženski likovi, koji nisu kao kod zapadnoevropejaca baš uvek isključivo objekti (princeze) ili veštice, nego su ponekad prave ličnosti. Subjekti. Takvi ženske su u dečijem teatru jako važne jer već predugo dresiramo devojčice za objekte. Ja ih pišem sa posebnom pažnjom i prilično sam bila šokirana kad sam na prvoj čitaćoj probi videla da fali 7 SEDAM ženskih likova. LIKOCID! Napustim tu probu da ne napravim dramaturgocid ili rediteljocid. Kad pročitah reslove teksta shvatim da je reditelj doduše izbacio Majku i dve snajke ali je sebi uzeo njihove replike! Nije skratio, samo unakazio. Dobro što su izbacili scene u Carstvu udovica (i u njima 4 žene), to je skratilo trajanje predstave, ali izbaciti pola porodice i napraviti gej bajku (što reče jedan Brzi jezik Srbije) možda ipak nije dozvoljeno, ako je pisac živ?! Pogotovo što glumice pod platom sede kod kuće i vape za ulogama. U predstavi igraju mahom gosti! To što su scenu Zmaja i Princeze sa kraja prebacili na početak možda se može progutati da je nisu dopisali u nekim bukvalnim stihovima i recitacijama kako Srećni sat sve sređuje, leči šuljeve! Srećni sat samo pokazuje PRAVI TRENUTAK, to je ideja komada, a bubuljicama se ne bavi. Smislila sam veseli jezik sa sakrivenim rimama, unutar proze koji su degradirali u bukvalni stih. Zato sam otišla sa početka i ne znam kakvu su predstavu napravili. Iz skromnog kostima i scene vidi se da je i ovo niskobudžetni projekat, pa moram napomenuti da je u nb projektima nizak nivo para. Nivo mašte i talenta ne mora biti nizak. Borka Tomović i Andrijana Tasić su igrale sa pet momaka čija imena ne pominjem iz feminističko-osvetničkih razloga jer su mi likocidirane dame iz teksta.

 

 

 

 

ILI- ILI (Beznadežni optimista) u kojoj sam radila sve osim glume i muzike, bila je predstava za odrasle i možete je naći u »Sami sa publikom«.

 

TRAG LJUDSKIH ZUBA scena, kostim, režija, takođe za odrasle, nalazi se u »izvedenim tekstovima«, a link prema predstavi u »izvedene komedije, drame i scenske bajke u sopstvenoj ili tuđoj režiji izvan PBB«